TROMBONES

De trombonesectie in een big band bestaat doorgaans uit 4 trombones en zorgt voor de warme en zachte middentoonkleur. Trombone 4, ook bastrombone genoemd, vormt de ruggegraat van de sectie maar ook van het orkest samen met de saxbariton en de basgitaar of contrabas.

vacature

Guy Heirman (° 19.. Ulbeek) Trombone 1

 

 

 

 

 

Eugeen Vannuten (°1953 Geel) Trombone 3.

 

Eugeen is één van de kernleden van het eerste uur. Zeg maar : medestichter van de band samen met de jongens Luypaers. Hij heeft alle minuten meegemaakt, alle repetities , alle uitvoeringen. De optredens zoals Open Podium (1975) , de Music times, de TV optredens , de uitstappen naar Blankenberge enz.

Eugeen heeft, na de volledige 'klassieke' opleiding in de stedelijke Muziekzakademie, gedurende de eerste 15 jaren van de band trompet gespeeld om nadien de tenor-tuba te spelen, vooral ook omdat dit instrument in de plaatselijke Harmonie meer nodig was dan de trompet. De Trombone is eigenlijk steeds een verdrongen droom geweest. Omdat in de sound van een big band eerder de trombone thuis hoort dan wel een tuba, en ook al omdat de band een tekort had aan trombonisten, besloot hij op 40 jarige leeftijd op eigen houtje dit instrument proberen te bemeesteren. Hij kocht een tweedehands tenor trombone, zocht zelf de posities op en ging na een tijd opnieuw naar de muziekakademie. Na vele jaren op de eerste trombone heeft hij al enkele jaren plaats gemaakt voor anderen.

Eugeen was gedurende de eerste 15 jaar ook secretaris van de groep, een functie die hij omwille van de drukke beroepsbezigheden tenslotte overliet aan de onovertroffen Marcel Alen zaliger.

De laatste 15 jaar is Eugeen terug actief in het bestuur, eerst terug als secretaris, een hele tijd combinerend met de functie van penningmeester, thans alleen penningmeester. Hij beheert ook de digitale kant van de vereniging zoals de adressen bestanden, de muzikotheek en deze website. Gezondheidsproblemen noodzaken Eugeen om een stap terug te zetten. Vandaar de vacature.

 

Eugeen heeft vooral oog en oor voor de cohesie van de groep, stelt zich centraal op en vindt de vriendschap en samenhorigheid even belangrijk als de muziek zelf. Verdraagzaamheid en correctheid zijn de grotere waarden die binnen en buiten het leven van een vereniging zoals de 2440 big band garant staan voor een levenslang plezier.

 

 

Fonsy Bellinckx (°1958 Geel) - trombone 2

 

Zoals zovele koperblazers is Fonsy ook begonnen aan zijn muzikale carrière als trompettist. Vanaf zij 6e levensjaar geniete hij het muziek onderricht aan de muziekacademie van Geel, van Mevr Van Haaren, en krijg hij trompet les van Dhr Verheyen. Nadat hij alle graden van trompet had beëindigd verkreeg het groot koper zijn interesse. Mede onder impuls van toenmalig directeur Dhr Vantendeloo schakelde hij na een zijsprong op sousafoon over naar de Trombone met ventielen.

Intussen genoot het volleybalspel zijn interesse en is hij een 20 tal jaren niet meer actief geweest in de muziekwereld. Maar oude liefde roest niet en onder het enthousiasme van zoon Joris (hoboïst) heeft een 15 jaar geleden de draad terug opgenomen. Gedaan met ventielen, een zelfstudie op schuiftrombone maakte dat hij terug naar de academie van Geel ging om zich meer in dit instrument te verdiepen. Hij liep les bij Trombonist Vic Vos en krijgt de laatste jaren les van Roel Smedts. Intussen heeft hij zijn studies beëindigd en is vorig afgestudeerd met grote onderscheiding richting instrument.

 

In het verenigingsleven heeft hij de draad terug opgenomen met het harmoniemuziek en maakte deel uit van de toenmalige kat. Harmonie De Kring. Doch Fonsy is de grote bezieler geweest achter de fusie van de 2 Geelse harmonies tot de huidige Centrumharmonie. Intussen heeft hij ook de Big Band muziek leren kennen via de 2440 en maakte hij regelmatig deel uit van de Axa-band. Mat deze trad hij al enkele malen op met de XL-band en verzorgde mee optredens van Hans Peter Jansen , Debora De Ridder , Mia Gils tijdens het AXA hartentroef concert.

 

Claude Nuyts (°Oostende , 19..) trombone 4

 

Ik begon in 1969 mijn muzikale opleiding in de Stedelijke Muziekschool te Oostende. Alhoewel ik graag hoorn had leren spelen, studeerde ik onder "lichte" ouderlijke dwang en met weinig motivatie een tweetal jaar piano en slagwerk.

In 1974, na afronding van de notenleercyclus, stopte ik "voor altijd". alle muzikale activiteiten.

In 1977 was de "voor altijd" reeds voorbij en was ik tot 1981 een van de (betaalde!) tamboers in de Koninklijke Stadsharmonie van Oostende. Ook toen vond ik het verschrikkelijk spijtig dat ik geen clairon (trompet zonder pistons) kon spelen.

In 1988, belandde ik met vrouw en kind in Oud-Turnhout. Getipt door mijn vrouw, kwam kort daarop een delegatie van de Koninklijke Fanfare de Burgerzonen kwam vragen of ik wenste mee te spelen als drummer. Vermits ik helemaal geen ervaring had met drummen, mocht ik muzieklessen volgen in de fanfare. Uiteindelijk kreeg ik de smaak terug te pakken en in 1995 behaalde ik het Hoger Graad Slagwerk aan de Muziekacademie van Deinze. Mijn leraar was mijn muzikaal begaafde en veeleisende broer Frank Nuyts.

In de fanfare van Oud Turnhout had ik ook de kans gekregen om trombone te leren en algauw bleek dat ik dit veel liever deed. De logische consequentie was dan ook dat ik trombone ging studeren, eerst aan de Muziekacademie van Deinze, later aan de Muziekacademie van Geel. Ik behaalde mijn Hogere Graad Trombone in 2004 bij Vic Vos, bastrombonist bij de Big Band 2440.

De studax in mij wenste echter ook meer te weten over de onderliggende akkoordenschema's. Luk Vanwuytswinkel, vriend en leraar, begeleide mij in het behalen van de Hogere Graad Algemene Muziek Theorie ( Harmonieleer) met als afstudeer werk "Atonicum Sabadilla" een Sonate voor Kerkorgel en trombone. Het componeren van dit werk heeft mij immense respect bijgebracht voor allerhande klassieke componisten alsook de diepere betekenis leren inzien van begrippen als "writers block", en "schrik van het witte blad" en creatieve onrust.

Vic Vos, introduceerde mij in de Big Band 2440. Mijn kennis van het genre beperkte zich tot Glenn Miller muziek. De muzikale en technische uitdaging van het Big Band repertoire is enorm. Een meer doorgedreven muzikale opleiding in de akkoordenschema's en instrumentale techniek staan dan ook op het verlanglijstje..... .

 

Ook zij bespeelden de trombone onder de fanion van de 2440 big band :